Friday, 2 March 2012

hingga akhir usia

* * *

bayu lembut menyapa tubuh Alisa, angin timur laut itu senang berarak dari timur lalu beralun ke barat, Alisa menggigil.. sejuknya sampai ke tulang, diambil jaket tebal untuk membaluti tubuh kecilnya. 

pandangannya disua ke luar jendela, terlihat bunga-bunga segar mewangi, daun-daun riang menari, indah sekali.

"Alhamdulillah." bibirnya mengutum senyum, tenang melihat alam ciptaan Tuhan, bersyukur diberi kesedaran sebelum diri dilanjut usia, sebelum tersungkur jauh ke lembah hina, ada hiba yang dikenang, ada dosa semalam yang ditinggal.

"Ya Allah, aku bersyukur." dia berbisik sendiri. 

pintu diketuk dari luar, "tok.. tok... Alisa, Alisa.." bunyi seseorang memanggil cemas. Dia hairan, siapa yang datang pagi-pagi begini, 

"Masukla, pintu tak berkunci." Pintu dikuak, sekujur tubuh menerpa laju masuk ke dalam, mukanya resah macam dipagut banyak kerisauan, ada basahan air mata kering di pipi mulusnya.

"Ya Allah, Lin kenapa ni? Apa dah jadi?" Alisa hairan dengan situasi sahabatnya.

"Lisa.. Ija dah takde.. dia dah takde.. meninggal dalam tidur." Kaku. Ada air mata yang turut berjuraian. Keduanya berpelukan, sama-sama menenangkan diri.

"Allah lebih sayangkan dia.. kita doakan yang baik-baik untuk dia, moga ditempatkan di kalangan orang-orang beriman." Dalam  terkesima, Alisa berpagut tabah, memujuk Azlin lembut. 

"Ya Allah kematian itu sungguh dekat." Alisa halakan pandangan ke luar jendela, awan yang berarak masih tenang mengikut aturan Tuhan.. 

..yang pasti semua yang ada pasti akan padam akhirnya, sama macam manusia, sampai akhir usia.

<3 <3 <3

kawan.. kita tak tahu bila, bagaimana, dan di mana kita diambil pergi,  mungkin hari ini, mungkin esok atau lusa. Semua rahsia Allah, yang perlu.. usaha kena ada untuk buat hari ini lebih dari semalam, kawan, doakan bersama.. semoga gapai redha Allah hingga akhir usia..

"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa."  [Surah al-'Imraan; 33]

"..dan kesudahan yang baik dalah bagi orang yang bertakwa.."






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...