Wednesday, 29 January 2014

Memaknakan Semula Kehidupan

***

Alhamdulillah, hari ini suatu hari yang indah dan baik dalam hidup saya. Ditarbiah dengan baik dengan izin Allah SWT. Bukan secara langsung tetapi dengan memerhati, meneliti dan berfikir.

Hari ini ada dua program. Satu dinilai oleh pihak atasan berkenaan dengan tugasan kami secara berkumpulan dan dibentangkan sendiri oleh muraabi kami. Kedua, kami menerima lawatan rasmi daripada sebuah institusi pendidikan tempatan.

Tuesday, 28 January 2014

Ihsan.

***

Selalu kita akan rasa segan, lemah, longlai bila diperhatikan oleh orang dengan terlalu lama akibat segan. Ada juga yang akan buat yang sehabis baik, dijaga penampilannya kerana ada yang memerhati dan menilai. Apabila ditemuduga kemasnya bukan main, siap dengan kot dan kemeja, tudung yang rapi, kedudukan yang terbaik.

Tapi..

Hidup untuk tidur atau Tidur Untuk Hidup?

***

Pernah dengar tak kata-kata kalau nak berjaya dalam hidup. Jauhkan diri daripada lambung yang enak. Maksudnya jauhkan daripada tempat tidur yang empuk dan jangan banyakkan tidur. Saya rasa begitulah kata-kata dan maksudnya. Kurang pasti juga. Tapi,

Orang yang nak berjaya dalam hidupnya, hidup pula untuk Allah SWT. Agak-agak dia akan banyakkan tidur tak?

"Hidup untuk tidur atau tidur untuk hidup?."

Hidup Bukan Untuk Suka-Suka

***

Seminggu sekali kami akan ditarbiah, akan ada kelas tazkirah dan pengajian mingguan. Ya, bukan senang untuk istiqamah dengan kelas sekali setiap minggu terutamanya kelas yang membincangkan perihal agama.

Namun, begitulah jika terdidik dan terbiasa, perkara tersebut akan jadi satu kemestian dan akan merasa kehilangan jika tidak dipenuhi.

Hari ini kata-kata daripada murabbi saya.

Sunday, 26 January 2014

Deep in my Heart

***

Kadang-kadang pernah tak kita rasa sangat malas nak melakukan sesuatu perkara. Semua pun kita tak nak buat, nak je tido, makan, tengok tv. Otak nak terima perkara mudah sahaja. Melihat dengan tak mentafsir, mencari dengan tak menggali, membaca tapi tak analisis dan muhasabah.

Itulah diri saya yang dulu..

Sunday, 12 January 2014

Bintang Syurga: Sehidimiz Ahmad Ammar

***
Sehidimiz Ahmad Ammar
Pencetus ummah,

Bagi saya dia pencetus kebangkitan anak muda yang semakin hilang rasa Bertuhan dan perjuangan untuk menegakkan kalimah Tuhan.

Friday, 10 January 2014

Jahiliah Yang Terbuka


***

Dulu, yang dikatakan tanam anak perempuan hidup-hidup dikatakan jahiliah,
Yang menyembah berhala dikatakan jahiliah,
Yang menyembah matahari dikatakan jahiliah,
Yang suka sesama sejenis dikatakan jahiliah,
Yang menyembah firaun dikatakan jahiliah,
Yang minum arak dan berpesta dikatakan jahiliah,

Sikit Cakap, Banyak Buat.

***

Satu ayat yang sungguh tajam bagi telinga saya hari ini;

"Jangan banyak cakap, tapi banyak buat atau lakukan."


Thursday, 9 January 2014

Sangka-sangka jangan sampai jadi rangka.

***

Minggu ni saya belajar something yang simple tapi dalam maksudnya. Sesuatu yang mudah orang buat tapi berat akibatnya. Sesuatu yang indah kat luar tapi dalamnya racun.

Nak tahu apa dia?
Itulah sangka-sangka, bukan sangka baik tapi sangka buruk kat orang lain, kat diri sendiri, kat famili yang paling buruk sangka buruk dengan Allah SWT.


Wednesday, 8 January 2014

Kita Bukan Lama..

***

Kita bukan lama,
Dunia bukan fana,
Jiwa takkan tenang,
Hati takkan aman,

Allah..
Aku tahu aku khilaf,
Banyak amanah aku cantas,
Banyak janji aku mungkir,

Aku lemah tanpa bimbingan,
Aku insaf dengan kelemahan,
Tuhan,
Jangan tinggal aku,
Jangan tinggal kami.

Rindu dengan taubat dan sungguh-sungguh.
Rindu dengan ilham dan kasih sayang.

Allah..
Hanya Engkau Yang Maha Satu.








Saturday, 4 January 2014

Selagi Ada Waktu, Selagi Bulan Masih Bersinar


Hufaz-Selagi Ada Waktu


***

"Esok aku mesti study sungguh-sungguh, banyak dah masa terbuang hari ni."

"Kejap lagi la aku buat, nak rehat kejap."

"Kalau buat kejap lagi mesti ok."

"Solat lambat sikit la, nak baca sampai habis dulu."

"Baca kejap lagi la, tengok tv dulu."

"Tak pe la tak payah la tegur dia, dia akan tahu sendiri juga nanti."


Thursday, 2 January 2014

Jambatan Syurga

***

Terdengar sayup-sayup suara anak-anak bermain di tepian sawah. Berlari sana sini, berkejar-kejaran satu sama lain. Sawah kelihatan menguning dengan padi yang minta untuk dituai. Ikan-ikan di kali berenang girang.

Layang-layang terbang melayang di bawa arus angin petang. Indah suasana yang dianugerahkan Tuhan kepada penduduk kampung Murni. Tenang, damai dan tenteram.


Wednesday, 1 January 2014

Ashabul Ukhdud: Kisah Benar dari Surah al-Buruj


“Drap..drap..”

Cangkul terus-menerus menggali tanah yang ada di hadapan. Kak Nita sekejap-kejap menghela nafas panjang, ada juga terkadang tercungap-cungap nafasnya meneruskan cangkulan demi cangkulan. Parit itu perlu disiapkan sebelum hujan mula mencurah lagi seperti semalam, lebat dan deras.

“Aiman nak cangkul juga,” kata Aiman sambil bercekak pinggang.

Kak Nita senyum, peluh memercik ligat di dahinya. Angin mula bertiup sepoi-sepoi bahasa, ada udara segar yang menerjah nyaman.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...