Tuesday 24 March 2015

Rela Paksa

***

Sehari tak cukup. Dua hari tak cukup..tiga hari? Masih tak cukup.. seminggu? Dua minggu? Sebulan? Setahun?

Begitulah.. hati manusia bukan senang nak ubat. Memerlukan masa. Dalam masa yang sama hati perlu dipaksa. Paksa rela. Atau rela paksa.

Saya cuba untuk paksa diri saya. Berkali-kali gagal. Mungkin saya ini manusia yang lebih pada kekuatan hati. Sungguh saya akan longlai bila ada masalah yang datang.

Kadang-kadang terjelopok seorang diri. Yang saya perlukan cuma masa.. masa untuk baiki hati yang sangat rapuh. Masa untuk menilai semula apa yang berlaku dengan rasional.

Masa pun tak banyak tup tup dah tinggalkan dunia. Doakan teman untuk saya jadi manusia yang berjiwa besar yang tak tergugat langsung dengan dunia.

Orang kata letakkan dunia di tangan. Akhirat di hati. Mati di pelupuk mata. Nak menghayati kata-kata tu pun susah. Apa yang kita perlukam cuma masa. Paksa dan rela.

T_T

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ad